Serupa tapi tak sama

salam ...

Baru berpeluang untuk menjenguk blog kesayangan hamba ini...disebabkan terlalu banyak perkara yang perlu disettlekan, maka aku memerlukan masa untuk bercenta centa dengan blog aku..

Oklah..banyak perkara telah berlaku sepanjang bulan februari dan secara kesimpulannya, bulan Februari bukan bulan kegemaran aku..hahah..just kidding.. apa pun yang berlaku, tak de la nak salahkan bulan.

Well..bulan februari adalah bulan memperingati pemergiaan Abang Din..abang kesayangan yang pergi setahun yang lalu di bulan Februari. Masih tidak dapat menerima kenyataan, aku merasakan dia sentiasa ada disisi..apatah lagi..kata-kata dan usikannya masih terngiang-ngiang di telinga aku. I miss him..so much...kalau lah dapat undur masa..dan kalau lah aku masih berpeluang bertemu dengan dia..hmm..mustahil kan...

Dalam mengharungi bulan Februari..aku mendapati ada beberapa perkara yang rasanya ingin aku kongsikan bersama dengan kekawan. antaranya:-

1. Kita sama manusia..namun setiap manusia tidak memiliki  pemikiran yang sama, sifat yang sama atau senang cite..kita ni sama je manusia..rambut sama itam..tapi otak kita berbeza. Ada sesetengah orang, dia mungkin seorang yang slow learner...so jangan lah pulak kita dengan automatic , terus berkata..dia seorang BODOH... kerana seperti yang aku nyatakan tadi..memang la kita SERUPA TAPI TAK SAMA...

2. Perkataan SABAR, sudah mula pupus dalam kamus hidup manusia, padahal sekiranya kita bersabar..nikmat Allah berikan cuba besar . Bersabar dalam menghadapi dugaan, bersabar dengan kerenah orang lain, bersabar dengan ujian yang diberikan olehNya..Itu semua memerlukan kesabaran yang tinggi dan percayalah..dengan sabar, kita sebagai hambaNya..akan dapat merasai betapa Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

3.Sikap Kelam kabut..aku sendiri tidak faham kenapa manusia manusia di sekeliling aku ni...perlu ada perangai kelam kabut ? Apa yang untungnya menjadi seorang yang kelam kabut. X boleh ke berada dalam keadaan yang rilex, keadaan yang tenang..? Bagi aku, dengan keadaan yang kelam kabut, perkara tak akan menjadi lebih baik namun menjadi lebih teruk .

Banyak lagi perkara yang berlaku di sekeliling aku namun cukuplah tiga perkara itu yang aku sebut.

Sebagai manusia, kita harus sentiasa muhasabah diri dalam mencari jawapan pada pelbagai soalan yang timbul dalam diri kita. Soal pada diri, kenapa? mengapa? dan bagaimana? untuk menyelesaikan masalah yang timbul.
Contohnya..jangan asyik duk berdengki dengan orang lain, kenapa orang lain berjaya ada BF tapi kita x dapat? cuba tgk diri kita..cuba kita nilai diri kita terlebih dahulu..adakah kita ni seorang yang menyenangkan orang lain? adakah cara kita bercakap dengan orang lain itu menyejukkan hati atau kasar ? adakah kita ada ciri -ciri wanita yang di ingini oleh lelaki? ...muhasabah diri!!!fikirkan!!

sering aku dengar dari orang orang tua...biar rupa paras tak cantik , tetapi perangai elok, berbudi bahasa, sopan santun,..dan aku setuju dengan kata - kata tersebut...



crdt to mr.google
 
 
 
 
 

psssttt..rahsia memikat lelaki...manja, tidak bercakap kasar, matang, penampilan yang disenangi oleh lelaki..tidak berlebih, tidak pula kurang....renungkanlah..!!


xoxo...
rfa...




Comments

Popular posts from this blog

Perempuan di mata lelaki

nilai sebuah perkahwinan : suami rogol isteri sendiri? kenapa dan mengapa?

part 2: masih di plaza alam sentral...