Wednesday, December 2, 2015

Tidak perlu alasan...

Salam,

dalam dua minggu ini, sering terdetik di fikiran ,kenapa aku cukup berat untuk laksanakan perkara yang sering aku buat sebelum aku kawin...Soalan itu xdpt aku jawab. Rutin harian aku berubah selepas kawin..sedangkan sepatutnya aku harus istiqamah dalam melaksanakan perkara yang aku buat sebelum aku kawin.

Semalam..aku masih di buru soalan tersebut..dalam hati..kenapa x solat tahajud? kenapa x buat solat dhuha? apa yang jadi penghalang? aku tak ada jawapan untuk itu. begitu goyahnya aku sampaikan perkara yang rutin aku laksanakan sebelum kawin...dah terabai selepas berkahwin.

Namun..itu bukanlah alasan dan sebenarnya aku tak perlu alasan untuk melaksanakan SOLAT TAHAJUD DAN SOLAT DHUHA . Malunya aku dengan Allah. Sering memohon, meminta, menadah tangan..meminta malah merayu pada Allah..dan Alhamdullilah..apa yang aku minta..aku dapat..Allah beri malah memberkatinya...lalu aku jadi alpa.. aku lupa.

Kalau dulu..solat tahajud  adalah peneman aku tatkala aku bangun seawall 3 @ 4 pagi.. setiap hari..bercakap, bermuhasabah diri, meminta...semuanya dengan Allah.. kini..ianya bukan lagi satu perkara yang aku buat. Padahal setiap malam..aku akan terjaga..seawall 2@3 pagi....hmmmm

Kalau dulu, solat dhuha akan aku laksanakan seawal pukul 10 pagi..kini.ianya tidak Berjaya aku laksanakan..

tujuan bercerita tentang solat tahajud dan solat dhuha ni..bukan nak menunjuk nunjuk..namun nak bagitahu pada semua...bahawa..kita ni manusia yang sering lupa dan alpa. bila berada dalam kesusahan..kita memohon pada Allah..dan bila kita sudah senang..selesa...kita lupa untuk bersyukur...sungguh..aku malu kerana perkara itu...semoga aku kuat menghadapinya.

subhanallah.....Ya Allah..ampunilah hambaMU ini...


Semoga aku istiqamah dalam melaksanakan perkara perkara yang sepatutnya aku laksanakan.


crdt to Mr. GOOGLE

xoxo
rfa

No comments:

Post a Comment

fayyadh...rindu mommy tiada berpenghujung

sejak fayyadh berada dirumah mama..di kampug..aku terlepas banyak moment pertama dia..dan tadi my sister..just sent me selipar pertama dia....