surat untuk seorang kawan

salam...

Entry aku pada hari ini adalah disebabkan soalan dari seseorang yang khas tujukan pada aku. Bukan berkias bukan berlapik lapik..direct to the point..

"sudah 7 tahun sendirian..kenapa macam tu? kenapa x berusaha untuk mencari pengganti? memilih ke?orang camna lagi ko nak?".. bertalu- talu soalan yang ditanya..dan aku mengambil keputusan untuk mendiamkan diri seketika. Jujurnya aku terasa dengan soalan itu namun aku tidak pernah menyalahkan dia kerana sebagai seorang kawan biasa..dia tidak tahu apa yang ada dalam isi hati aku..apa lagi untuk tahu kenapa dan mengapa aku masih lagi seorang diri..dan tidak berusaha untuk mencari pengganti..

Aku mahu dia baca disini..menyelami dan memahami kenapa dan mengapa aku masih tidak bertemu dengan insan yang bergelar suami.

" untuk kawan ku...,

untuk pengetahuan kau..aku berpisah dengan suamiku pada tahun 2007 , setelah 7 tahun menjadi suami isteri. Aku terima segala ketentuan takdir Ilahi yang jodoh aku hanyalah pada takat itu dan hanya Allah yang berkuasa ke atas segala galanya. Selepas berpisah dengan suami..aku mengambil masa setahun untuk menerima cinta baru dan cinta baru ku..adalah lelaki yang bukan muslim..namun cinta kami tidak  panjang dan berpisah juga akhirnya.. dan hari bersilih ganti..tahun bertukar tahun..aku masih tidak bersedia untuk mencari cinta utk di ikat menjadi sebuah perkahwinan kerana aku takut..aku fobia dengan kesedihan yang aku alami. Aku tidak mampu untuk berdepan dengan kisah sedih aku berulang ulang. Dan sesungguhnya, aku gembira dan bahagia kerana Allah telah memilih aku untuk diberi Ujian dan Dugaan. Bukankan ujian dan dugaan yang diberikan oleh Allah menunjukkan bahawa DIA sayangkan hambaNya.

Duhai kawanku..

seharusnya engkau mengerti bahawa ini semua adalah kuasa Allah.. dan aku tidak sedikitpun merasa marah atau benci pada Allah kerana tidak memberikan aku jodoh yang baik pada diri aku kerana aku tahu Allah Maha Berkuasa...DIA sudah membuat perancangan yang baik untuk aku...maka kau tak sepatutnya menerjah aku dengan soalan - soalan yang sebegitu. Kau seolah - olah mempertikaikan kekuasaan Allah..Subhanallah!! Bohonglah aku sekiranya aku mengatakan bahawa aku boleh hidup tanpa lelaki...dan jujurnya aku tidak pernah kehilangan kasih sayang seorang lelaki kerana aku mempunyai hubungan yang baik dengan sahabat-sahabat lelaki aku yang sentiasa mengambil berat pada aku. Hanya kerana aku tidak bersuami dan hidup sendiri, bukan bermakna aku harus menjauhkan diri, hidup kera sumbang tanpa ada hubungan social dengan kawan kawan aku.

Duhai kawan...

Aku tahu kau sudah bahagia dengan suami dan anak anak..maka aku akan doakan agar kau bahagia selamanya..Walaupun soalan soalan yang kau tanya itu adalah soalan yang mengguriskan hati aku namun aku tahu kau ambil berat pada aku dan aku tidak pernah menyalahkan kau dalam soal ini..

Duhai kawan..

Terima kasih kerana Berjaya membuatkan aku sedih dan hiba.. kerana seboleh bolehnya aku berusaha untuk melupakan kesedihan aku dan hanya fikirkan tentang yang baik baik sahaja..

Duhai kawan..semoga jawapan yang kau cari dari aku..sudah kau perolehi..tq so much






krdt to mr.google




psstt...bersabar...:(



xoxo

rfa











Comments

  1. kadang-kadang,, kawan kita berniat baik cuma caranya buat kita terasa,, sabar ye,, insya ALLAH ada yang terbaik menanti :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

nilai sebuah perkahwinan : suami rogol isteri sendiri? kenapa dan mengapa?

Perempuan di mata lelaki

part 2: masih di plaza alam sentral...