RAMADAN datang lagi...hatiku rindu

Salam...

Mencari masa yang sesuai untuk menulis. Agak bz dengan kerja dan study ..sebab nak exam dalam beberapa hari lagi...mood study pun bercampur aduk dengan mood nak puasa..

Bulan puasa makin menghampiri dan setiap kali datangnya bulan Ramadan...aku akan teringatkan arwah ayah..ini adalah kerana..Ramadan terakhir dia bersama kami adalah Ramadan yang tidak dapat dilupakan oleh aku...pada tahun tersebut, aku berhenti kerja di Pasir Gudang, Johor dan pulang ke Kelantan . Niatnya nak bantu mama, berniaga bulan puasa di Wakaf Bharu.

Sepanjang bulan puasa, aku sempat melayan kerenah arwah ayah dan aku tidak menyangka itulah layanan aku yang terakhir untuk dia. Dibulan puasa tersebut, aku dapati arwah ayah banyak menghabiskan masa di rumah dan beribadat lebih sikit dari biasa..

Minuman kegemaran arwah ayah adalah...Nescafe Panas...yang pekat dan manis..dan pastinya minuman tersebut juga adalah minuman kegemaran aku sehinggalah aku di larang meminumnya oleh doctor kerana ianya salah satu punca penyakit gastric aku yang teruk.

Makanan kegemaran arwah ayah banyak..tapi yang aku tahu.. Gulai Kepala Ikan Tenggiri, Mee goreng Basah...mee yang di goreng dan di campur dengan telur yang separuh masak..

Aku teramat merindui arwah ayah. Masih terbayang saat berbuka puasa dengan dia di bulan Ramadan yang terakhir. Rindu nak buatkan air minuman dia, rindu nak masak dan hidangkan makanan kegemaran dia..

Semoga...Ramadan kali ini aku dapat lalui dengan tabah. Sudah 3 kali Ramadan , aku jatuh sakit.dan ianya membuatkan aku trauma. Paling aku tak boleh lupa, pada Ramadan yang lepas, aku mengalami gastric yang teruk sehinggakan aku muntah sehingga kerongkongku berdarah...dah la jauh dari family, duduk seorang diri , berpuasa seorang diri dan bila sakit..aku menghadapinya seorang diri. Setiap kali bersahur..mesti menangis...(dalam hati ada taman)

Kali ini aku bersedia dari mental dan fizikal. Aku dah senaraikan makanan yang boleh dan tak boleh dimakan dan yang paling penting...ubat ubatan yang perlu ada.

Buat kawan kawan semua..selamat menyambut bulan Ramadan...

pssstt..rindu ayah......alfatihah

xoxo
rfa

Comments

Popular posts from this blog

Perempuan di mata lelaki

nilai sebuah perkahwinan : suami rogol isteri sendiri? kenapa dan mengapa?

part 2: masih di plaza alam sentral...