HARI TERAKHIR 2014


Selamat Tinggal 2014..

Selamat Datang 2015..


Hari ni adalah hari terakhir di tahun 2014..terlalu banyak peristiwa demi peristiwa yang berlaku dan ianya memberikan kesan yang cukup mendalam. Mengimbau peristiwa yang paling memberi kesan dalam diri aku adalah 3 perkara yang berlaku di Malaysia..masa tu aku merasakan bahawa betapa beruntungnya aku .

1. Kehilangan MH370..

Masa peristiwa ini berlaku..aku meletakkan diri aku sebagai penumpang MH370..sehinggakan aku bertanya pada semua kawan kawan lelaki  aku serta anak buah aku..seandainya aku yang berada di dalam flight tersebut ..apa tindakan mereka.. dan sesungguhnya kehilangan MH370..membuatkan aku jadi sayu..apatah lagi keluarga mereka. Memang mengalir airmata setiap kali mendengar berita tentang itu... semoga misteri kehilangan itu akan dapat terungkai..

2. MH17 ditembak jatuh

Berlaku di bulan Ramadan. Masa tu aku belum tido..dan sumber pertama yang aku perolehi adalah dari twitter. Memang terkejut dan secara automatic..aku menangis. Dan apabila upacara menerima jenazah n abu mayat mangsa MH17 , kebetulan aku cuti..dan setiap kali jenazah di bawa keluar dari kapal terbang..aku menangis. Sayu..."berat mata memandang..berat lagi bahu yang memikul"

3. Banjir Besar..Kelantan, Terengganu dan Pahang...

Ini adalah penutup tahun 2014.. dan Kelantan ibarat mengalami tsunami kecil. Namun aku yakin dan percaya...semangat rakyat Kelantan tak akan mudah luntur..dan lebih hebat dari masyarakat ACHEH yang menerima kehadiran tsunami  serta lebih kuat dari masyarakat JEPUN , tatkala tsunami muncul. Banjir kali ini adalah antara yang terburuk...dan aku berharap ianya akan dapat ditangani dengan baik utk masa masa akan datang.

Banjir kali ini berjaya melahirkan ramai pemfitnah dan penyebar cerita tanpa usul periksa dan ianya mengundang panic di kalangan mangsa mahupun masyarakat Malaysia amnya.
Apa pun..semoga rakyat Kelantan tabah menghadapi dugaan ini....


Ketiga-tiga peristiwa ini memberikan impak pada diriku. Bersyukur kerana masih dilindungi Allah. Berat mata memandang , berat lagi bahu yang memikul. Aku lebih menghargai masa dengan keluarga dan kawan kawan...kerana apabila maut muncul...masa tu..tiada siapa di dunia ini yang boleh menahan..


Aku berharap..di tahun 2015..aku diberi kesempatan untuk melaksanakan ibadah dengan tenang dan jayanya. Matlamat aku adalah untuk menjadi hamba Allah yang baik dan pastinya aku harap..segala urusan aku dipermudahkan di sepanjang tahun 2015.


berselfie di hari hari terakhir tahun 2014....
 

xoxo
rfa...

Comments

Popular posts from this blog

nilai sebuah perkahwinan : suami rogol isteri sendiri? kenapa dan mengapa?

Perempuan di mata lelaki

part 2: masih di plaza alam sentral...