Monday, July 13, 2015

Beraya di Shah Alam

Salam Ramadan,

Kisah pasal raya..of course lah akan sentap sebab nak balik raya x boleh. Bukan dalam ertikata x boleh sebab xnak..tapi x boleh sebab ada banyak sebab. Paling utama..sebab en suami keje. Dia kena cover balik yang cuti kawin hari tu..so aku pun bersetuju untuk sambut raya di shah alam je. Malas nak pening pening. Disebabkan setiap tahun aku balik raya dengan flight ( booking awal..tiket murah), kali ni bila nak beli tiket..dah mahal..berganda ganda..sedangkan baliknya hanya 2 3 hari..x berbaloi langsung..

Sebab lain adalah kerana aku dan en suami..baru je balik bulan 6 hari tu..so jarak tu xdelah lama benor. Apa pun, en suami...dia steady je sebab dah biasa x balik raya..tapi aku nih..sentapppp sangat sebab ye la..masa bujang..aku x pernah miss balik..kecuali raya haji je so..bila kali ni dah ada suami..x balik lak..hmm tapi kesian jugak dia..kalau aku nak balik sensorang..so baiklah aku teman dia kat sini.

Kisahnya..aku baru sebulan lebih jadi isteri pada en suami. Happy? teruja? entah..mcm biasa je..itulah jawapan aku pada kawan yang menanya. Bezanya..sekarang ada en suami, tempat mengadu, tempat jadi punching bag bila stress..

Aku dan en suami menyewa rumah di area shah alam.. dan kalau sebut..sewa rumahnya pada kekawan, mesti cakap..mahal..tapi ye la..itu je yang kami mampu sewa. Minta kuarters? aku yg tak nak.. baru nak rasa..slip gaji bebas dari potongan elaun rumah..lagipun aku memang x suka suasana kuarters yang agak "kampong".

Untuk pengetahuan semua, kalau pun kami kena bayar sewa rumah 2k sekali pun..itu adalah pilihan kami..so pada kekawan yang pernah sibuk menanya dan pernah cakap macam macam pasal sewa rumah tu..well kami bayar kerana kami mampu dan kami yg buat keputusan itu. Bukan aku cakap en suami tu banyak duit..tapi apa salahnya kami saling bantu membantu..dah jadi suami isteri..x payah la kot nak berkira sangat.

Kenapa aku sentap pasal rumah sewa..sebab ada yang pernah cakap dengan aku tentang sewa rumah itu mahal..so ? kalau mahal? nak tolong bayarkan ke? dan sebenarnya aku dan en suami dalam proses untuk membeli rumah..tapi logiknya mana ada orang beli rumah, rancang hari ni esok dapat kunci rumah..hmmm x hbs hbs nak condem orang...

So far..aku happy dengan life baru kami. Aku dan en suami bersetuju untuk tidak terburu buru dalam buat keputusan. Memang dia bukanlah berharta...tapi cukuplah dengan usaha kami..jauhkan dari berhutang. Buat apa hidup konon Nampak mewah tapi hujung bulan..duk pk duit x cukup..

Semoga rumahtangga kami diberkati oleh Allah. Semoga perancangan yang Allah telah buat pada kami..akan membolehkan kami bersama sampai syurga...


psstt...aku cukup sentap pasal isu rumah sewa kerana..aku xsuka orang menyibuk pasal hidup aku selepas berkahwin...

xoxo
rfa



1 comment:

  1. biasa la manusia ni.ada jea yg tak kena kan. sabar jea la. yg penting kita tahu apa yg kita buat kan.

    ReplyDelete

fayyadh...rindu mommy tiada berpenghujung

sejak fayyadh berada dirumah mama..di kampug..aku terlepas banyak moment pertama dia..dan tadi my sister..just sent me selipar pertama dia....