Monday, August 3, 2015

jaga hubungan dengan ibu bapa

salam,

Kali ini kalau tgk tajuk..aku rasa ramai yang x perasan benda benda simple yang terjadi dalam hidup. Perkara yang simple itulah yg penting sebenarnya.

Aku baru lepas menonto satu video di you tube..macamana seorang anak menengking ibunya di depan orang ramai dan meninggalkan ibunya di tepi jalan. Mulanya si ibu menahan sampai menggigil tangan menahan kesedihan mungkin..namun selepas di tinggalkan oleh anak anak ..dia mula mengesat airmata..saat tu..aku rasa gerun dan takut..kerana ianya melibatkan seorang ibu. Semoga anak anak beliau insaf dan sedar..Insya Allah ..

Aku dilahirkan oleh seorang ibu yang cukup kental jiwanya..Insan istimewa itu aku panggil mama. Kami dari keluarga yang biasa..x mewah..x jugak miskin sampai tahap merempat ...tapi mama seorang yg berjiwa kental..dia menjalani perniagaan sejak dari aku kecil sampai la sekarang. Mama suka berniaga dan dia membantu arwah ayah dalam menjayakan rumahtangga. Semangat wanita Kelantan...memang 90% berniaga..dan aku..adalah salah seorang anak yang tak banyak cakap semasa kecil..dan aku terpaksa mengorbankan masa sewaktu aku berusia 11@12 thn...membantu mama di dapur. Memberontak tu memang ada..tapi siapalah aku nak mengamuk..hahaha..

bila aku menjadi lebih dewasa..zaman aku berada jauh dari keluarga..aku makin kuat memberontak. Sikap diam aku tanda aku memberontak dalam diam. Perasaan rasa x disayang dan tak ada yang ambik peduli..itu adalah perasaan aku ketika itu..dan aku rasa mama dan arwah ayah mencari salah aku..dan aku makin mahu melawan.

Kehidupan aku..di kl membesar tanpa kawalan. Aku bebas kemana saja..buat apa saja dan aku jarang nak balik kampong..malas nak berdepan dengan perkara yang mama dan arwah ayah x suka.

Namun...

bila aku kehilangan arwah ayah...aku sedar langit itu tinggi atau rendah.. aku akur bahawa selama mana pun aku pergi..aku tidak harus melupakan kedua ibubapa aku...dan akhirnya aku mula membuka ruang untuk menerima apa saja yang di beritahu oleh mama. Aku jauhkan perasaan marah pada mama kerana ianya hasutan syaitan..

DAN...

bila aku berkahwin..aku makin mengerti hubungan anak dan mak. Aku banyak membaca buku motivasi tentang merawat hati..merawat jiwa..dan mencari keberkatan Allah. Dan aku temui satu cara untuk aku merawat jiwa ,mencari keberkatan Allah dan berjaya dalam hidup..iaitu..mendahului dan memuliakan ibu..aku tekad untuk itu.. dan satu cara yang aku buat..setiap apa yang aku ingin aku lakukan..aku mesti menghubungi mama dan memberitahu dia ttg perkara tersebut dan yang paling penting aku perlukan doa mama..dan alhamdullilah..hati aku tenang..

Pengorbanan...

sepanjang aku menjaga hubungan aku dengan mama.. ada beberapa perkara yang aku korbankan demi menjaga hati mama.. antaranya :-

1. Memutuskan hubungan aku dengan seseorang yang berada di luar negara. Permintaan dia adalah supaya selepas berkahwin,  aku harus  mengikut dia dan menetap di sana..Masa tu..aku berfikir..bahawa aku masih ada mama dan sudah jadi tanggungjawab aku untuk berada disisinya..so aku lepaskan hati aku demi dia..

2. Pernah di ajak beraya dan menunaikan umrah bersama keluarga BF..namun aku harus lupakan kerana tiada gunanya aku beraya dan menunaikan umrah di Mekah tapi mama di rumah merindui aku, anak dia...so aku menolak dengan cara baik..

3. Aku pernah di lamar oleh seseorang dari Sabah. Dan hubungan aku terhalang kerana mama memberi kata dua pada ku..pilih mama atau pilih lelaki itu. Demi Allah..aku akan memilih mama aku...dan sejak dari itu..setiap cinta yang hadir ..dari Sabah dan Sarawak..aku akan stop sebelum melarat. Aku tidak mahu melukakan hati dia dan memang mama bukanlah prejudis dengan orang Sabah Sarawak..cuma dia takut anak dia jauh dari dia..hehehehe..

Seorang ibu..tiada galang ganti..biar lah yang datang itu jauh lebih baik ..tapi ibu adalah ibu.. darah yang megalir dalam diri aku..kehidupan aku..adalah kerana mama..so kenapa aku harus menjadikan sejuta alasan sedangkan mama tidak pernah ada alasan untuk mengandungkan aku, tiada alasan untuk menjaga kita waktu sakit..hmm..ibu tetap ibu...

" Nak keberkatan dalam apa yang dibuat..jaga hubungan dengan ibu..muliakan ibu..jgn sakitkan hati ibu..jgn biarkan ibu  mengalir airmata kerana perbuatan kita.. "


Aku masih terbayang wajah ibu yang dimaki oleh anak anaknya..mengesat airmata..sayu..

dan aku respect pada kawan kawan dan adik beradik yang telah menjadi ibu...kalaulah aku juga diberi peluang..aku juga ingin menjadi seorang ibu..insya allah..



psstt...I miss my mama...

xoxo
rfa



1 comment:

fayyadh...rindu mommy tiada berpenghujung

sejak fayyadh berada dirumah mama..di kampug..aku terlepas banyak moment pertama dia..dan tadi my sister..just sent me selipar pertama dia....