Jaga Hubungan Dengan Allah

Salam..

dah bersawang blog aku nih..lama x berceloteh. Kali ini aku nak bersembang tentang sesuatu yang bermain di fikiran aku sejak beberapa minggu. Mungkin ianya akan Nampak sacarstic pada mereka yang berfikiran terbuka namun ianya satu fakta yang tidak boleh kita lari.

Hubungan kita dengan Allah..

Aku bukanlah seorang ustazah yang bisa berbicara tentang agama dengan terperinci namun aku nak bercerita tentang menjaga hubungan dengan Allah..

ada banyak perkara yang bila kita tgk..ianya mudah namun sebenarnya itulah yang menyebabkan kenapa kita jauh dengan Allah. Satu perkara yang paling utama dalam usaha kita menjaga hubungan dengan Allah..adalah:-

 Solat

 -menyebut perkataan solat itu senang..namun nak laksanakan ianya susah, berat..apa lagi untuk solat subuh ..nak bangun punyalah susah..tau tau dah kul 12 tengahri..Bila solat subuh x dilaksanakan..macamana dengan solat yang lain.

- Apabila bersolat, ada orang ambik mudah dengan cara melaksanakan. Paling utama..bacaan dalam solat. sebab ada perkataan "mencuri dalam solat"

"Kenapa ramai di antara kita mencuri di dalam solat. Perkara ini sering berlaku  ketika ruku’, i’tidal, sujud dan ketika duduk antara dua sujud.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Pencuri yang paling jahat ialah yang mencuri di dalam solat; tidak menyempurnakan ruku’nya dan sujudnya.” Hadith dikeluarkan oleh Ibnu Abi Syaibah, Al-Tabarani dan Al-Hakim.

Suatu ketika Rasulullah melihat seorang yang tidak sempurna ruku' dan sujudnya. Baginda bersabda yang bermaksud:
“Kalau dia mati dalam keadaan begini, matinya tidak di dalam agama Muhammad. Dia solat mematuk-matuk seperti burung gagak mematuk darah. Perumpamaan orang yang tidak sempurna ruku dan sujudnya mematuk-matuk adalah seperti orang lapar yang makan satu atau dua butir tamar yang tidak akan mengenyangkannya.”– Riwayat dari Abu Ya’la, Al-Ajiri, Al-Baihaqi, Al-Tabarani, Al-Diya’ dan Ibnu Asakir.

Lagi sabda baginda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Allah tidak akan memerhati solat hamba yang tidak meluruskan tulang punggungnya di antara ruku’ dan sujud” – Riwayat Ahmad dan Al-Tabarani.
Maknanya; Bagi orang yang tidak melakukan i’tidal dengan sempurna, Allah tidak mengambil kira solatnya.
Untuk menjelaskan lagi, agar kita tidak termasuk dalam golongan yang telah disebutkan tadi, marilah kita perhatikan beberapa lagi maksud potongan hadith yang berkaitan
.
“Apabila kamu ruku’, letakkan telapak tanganmu di atas lutut dan luruskan belakangmu dan tetapkan ruku’mu.” – Riwayat Ahmad dan Abu Daud.
Tetapkan ruku’mu; bermakna bertenang seketika (thoma’ninah).

“Solat seseorang tidak mendapat pahala sehinggalah dia meluruskan tulang belakangnya di dalam ruku’ dan sujudnya.” – Abu Awanah, Abu Daud dan Al-Sahmi.
“Tidak sempurna solat seseorang sehinggalah ia membaca takbir, lalu ruku’, kemudian membaca sami’Allahulimanhamidah (Allah mendengar orang yang memujiNya), sampai dia berdiri lurus.”– Abu Daud dan Al-Hakim.

Ramai orang tidak sempat berdiri lurus ketika bangun dari ruku’. Mereka cuma angkat badan sedikit dan terus sujud. Maknanya tidak ada i’tidal (berdiri lurus setelah ruku’) dalam solat mereka; sedangkan i’tidal adalah rukun.
“Apabila bangkit, tegakkan tulang belakangmu dan angkat kepala sehingga tulang-tulang kembali ke sendinya.” – Al-Bukhari, Muslim, Al-Darimi, Al-Hakim, Al-Syafi’e dan Ahmad.
“Apabila sujud maka mantapkan muka dan tanganmu sehingga tulang-tulangmu kembali kepada kedudukannya.” – Ibnu Khuzaimah.
“Tidak sah solat orang yang tidak menyentuh hidungnya ke lantai sepertimana dahinya menyentuh lantai.”– Al-Darqutni, Al-Tabarani, Abu Naim.
“Tidak sempurna solat seseorang itu sehinggah dia sujud sampai tenang persendiannya, lalu mengucap Allahu Akbar, mengangkat kepalanya sampai duduk dengan tetap.”– Abu Daud.

Begitu juga pada keadaan sujud dan duduk di antara dua sujud, memerlukan thoma’ninah (bertenang seketika).
Marilah kita perbaiki solat kita supaya segala rukun-rukun dilakukan dengan sempurna, terutama pada rukun-rukun yang pendek, iaitu ruku’, i’tidal, sujud dan duduk antara dua sujud.

Tentukan adanya thoma’ninah dalam setiap rukun setelah memperbetulkan kedudukan.
Semuga dengan panduan ini kita dapat memperbaiki amalan solat kita.Mudah-mudahan solat kita diterima Allah.
Rujuklah kepada guru-guru atau para imam bagi mendapat kefahaman yang lebih baik.

Sumber dari facebook..

Ambil masa bila bersolat...jangan ambik mudah..nak cepat siap sampaikan bacaan alfatihah pun x betul...rukuk pun x elok, dan yang paling penting...bertenang..sebab kitakan nak jumpa Allah..bayangkan kalau kita nak jumpa sultan..banyak protocol nak kena ikut..Ini kan pula nak jumpa Pencipta kita..Yang Maha Agung...

Aku bercerita tentang solat kerana ...aku masih belajar untuk memperbetulkan diri aku..dan aku rasa aku perlu berkongsi apa jua maklumat yang sama..agar sama - sama belajar. Ada orang ego menerima apa yang ditegur bahkan sanggup menipu kerana nak tunjukkan dia seorang yang alim dan warak..namun hakikatnya..tidak.

untuk yang belum mula bersolat... solatlah dari sekarang..kerana kita tidak tahu bila malaikat maut akan datang menjemput kita dan perlu diingat..orang yang bersolat pun belum tentu solatnya diterima..oleh tu..sebaiknya kita berusaha mencari ilmu untuk memperbaiki solat kita...semoga kita akan sentiasa diberkati dan dilindungi oleh Allah..Insya Allah.

Bila kita berdoa..memang kita harap..Allah akan makbulkan doa kita. Tapi andainya Allah tidak makbulkan doa kita..cuba check semula..hubungan kita dengan Allah.. cuba kita check..SOLAT KITA? NIAT KITA DENGAN ALLAH ? HUBUNGAN KITA DENGAN IBUBAPA? HUBUNGAN DENGAN ADIK BERADIK ? ...kalau ada masalah...baik selesaikan dulu

sb tu kita xboleh nak salahkan Allah andainya doa kita x dimakbulkan.


Semoga kita sama sama menilai diri kita..semoga Allah permudahkan segala urusan kita..di dunia dan mengisi keperluan kita di Akhirat nanti..Insya Allah


psssttt Semuanya untuk memperingati diri sendiri...

xoxo
rfa

Comments

Popular posts from this blog

nilai sebuah perkahwinan : suami rogol isteri sendiri? kenapa dan mengapa?

Perempuan di mata lelaki

part 2: masih di plaza alam sentral...