Perkara yang tak diduga..menerima amanah Allah..Alhamdullilah...

Salam,

aku ambik masa untuk menulis entri ni sebab aku tidak tahu bagaimana harus aku mulakan....

pada 11/8/2016.. balik dari kerja, aku terdetik untuk check sama ada aku preggy atau tak. Kebetulan , ada alat UPT yang aku beli sebelum ni. Bila aku check.. ternyata resultnya sungguh mengejutkan. Double line!!!!! masa tu aku..whatttt? terkejut macam tak percaya dengan apa yang aku tengok. So aku tunjukkan result itu pada en suami dan dia juga sama terkejut cuma x tunjuk. Dalam hati aku masih menidakkan sb aku takut alat UPT tu dah x leh pakai so x valid la. orang yang aku cari mestilah adik aku..si salmee tu sb dia dah 3 orang anak..dan juga minta pandangan dari kakak aku. masing  masing bagi mcm mcm versi la..so aku decide untuk belikan lagi 2 upt..satu nak test malam tu jugak..dan satu lagi..nak test awal pagi( katanya result akan valid kalau pagi)

so gigihlah aku dan en suami g beli benda tu...dan akhirnya dua dua result pun sama..positif .





jumaat...12/8/2016..sebelah petang, aku ke klinik di ttdi jaya untuk confirmkan sama ada aku preggy atau x?..so bila doctor sendiri hulur tangan..ucap tahniah kerana aku mengandung..barulah aku yakin yang aku ni pregnant. Masa tu ..aku happy sebab ini adalah yang ditunggu tunggu...namun yang sedih bila aku didapati bacaan gula dalam darah tinggi dan bacaan tekanan darah juga tinggi. So doctor x nak ambik risiko terus buat referral letter ke hospital Shah Alam..klinik O&G. dan kemungkinan besar aku kena masuk wad. Terus rasa down. Aku tak nak masuk wad..x mauuuuuuuu.

Isnin.. 15/8/2016.. aku dan en suami ke hospital shah alam dan salmee yang kebetulan kerja di situ..ada menemani aku dan en suami. Urusan nya agak serabut...mula-mula ke klinik O & G..pastu di arah ke ED..untuk pemeriksaan lanjut..pastu disebabkan bacaan gula aku agak tinggi.. so aku di referkan ke PAC...untuk doctor check detail.. Masa aku di PAC yg mana ada dewan bersalin disitu..aku lihat ramai ibu -ibu yang tengah tunggu turn untuk bersalin. First time..tgk suasana begitu..buat aku makin gemuruh.

akhirnya...perkara yang aku tak mahu..terjadi jugak..bilamana aku diminta untuk masuk wad. Sayu wehh sb aku x bersedia pun.





 
Selama 4 hari 3 malam duk dalam wad...wad yang dipenuhi dengan ibu - ibu yg bersalin serta anak anak syurga.. suara mereka menguatkan jiwa aku dan sesekali melihat anak syurga yang baru lahir membuatkan aku semakin kuat..bau anak anak syurga..manisss je. dari keputusan doctor..aku terpaksa menggunakan insulin untuk menstabilkan gula dalam darah dan akhirnya belajarlah untuk cucuk insulin 4 kali sehari. Aku terima semua ini dengan hati yang tenang. Amanah dari Allah yang ada dalam perut ini..harus aku pertahankan.

pen insulin untuk aku.. free from hospital..

 

Bermulalah perjalanan kehidupan aku yang baru...setiap minggu kena check up.. kena makan berpantang selayaknya sebagai pesakit diabetes ...kena jaga pergerakan..kena jaga emosi takut tekanan darah naik dan macam macam lagi..

memang kadangkala..aku jadi sayu sebab aku penat. tapi setiap kali itulah aku ingatkan pada diri aku.. yang aku yg minta Allah berikan zuriat ..maka Allah makbulkan...maka kena kuat...





semoga amanah yang Allah berikan ini akan selamat aku lahirkan. Semoga Allah lindungi kami berdua ..Insya Allah...


p/s...mohon kawan kawan yang membaca post ini doakan semoga kami selamat dan dilindungi...



xoxo
rfa


Comments

Popular posts from this blog

Perempuan di mata lelaki

nilai sebuah perkahwinan : suami rogol isteri sendiri? kenapa dan mengapa?

part 2: masih di plaza alam sentral...