Wednesday, May 2, 2012

BERSIH 3.0 : dari kacamata aku..

salam..

hari ni aku bekerja seperti biasa walaupun aku plan nak cuti..sebab aku rasa macam tak de benda nak buat so aku datang opis je le. Rasanya semua orang dah tau pasal kes demostrasi BERSIH 3.0 yang gah diperkatakan dan gah di pertontonkan oleh seluruh masyarakat Malaysia (maybe org luar jugak dapat melihat). Ramai kekawan bertanya adakah aku nak beri pandangan dalam blog aku atau tidak..well aku memang akan luahkan apa yang aku rasa dalam ni..
pada hari kejadian, sabtu, aku ke KL bersama dengan kekawan..terperangkap dengan kesesakan di dalam komuter membuatkan aku rasa ini semua adalah disebabkan perhimpunan BERSIH. Dalam komuter, hampir setiap gerabak ada saja peserta perhimpunan BERSIH dan mereka bersuara seolah olah gerabak itu adalah mereka yang punya. Paling tak boleh blah..bila saja komuter tu agak slow..dikatakanya di sabotaj oleh kerajaan dan KTM..walhal..setahu aku..kalau keadaan komuter dah macam tin sardin yang expired..memang la akan slow...Orang kalau dah tak suka tu...semua benda salah..kesian!kesian!kesian (baca ala -ala upin ipin)..hahaha

 Dari kacamata aku, salah seorang yang menghuni bumi Malaysia ( tanah tumpah darahku) , ini yang ingin aku perkatakan:

1. Aku tidak melihat perhimpunan ini mencapai targetnya kerana apa yang berlaku adalah menjurus kepada keganasan dan ketidakpatuhan masyarakat Malaysia khasnya tentang arahan undang-undang.

2. Ramai yang tidak bersalah menjadi mangsa keadaan, contoh peniaga- peniaga, pemandu teksi, malah pelancong asing juga dapat merasakan bahang suasana perhimpunan ini..

3. Kenapa kita perlua menyamakan diri kita  dengan masyarakat di luar yang berdemostrasi demi hak dan disebabkan kekejaman oleh pemerintah contohnya negara-negara timur tengah yang sememangnya bergolak.. terutama bumi yng di jajah oleh Israel., walhal di Malaysia..kita hidup tenang, cukup segala-galanya...makan , pakai, kerja, tempat tinggal..

4. Semasa perhimpunan itu berlaku, ada mereka yang membawa anak anak kecil sedangkan waktu sebegitu adalah masa mereka bersama keluarga dan membawa anak ke perhimpunan sebegitu bukanlah masa yang berkualiti yang sepatutnya mereka rasai.

5. Di perhimpunan itu juga, kelihatan kaum wanita, yang mana bertudung labuh dan nampak sopan..namun bagi aku...ianya tidak mengagumkan pun sb sepatutnya seorang wanita yang bertudung labuh..seharusnya menjaga kesopanan dan harus lah menjaga tertib nya..bukan berada di perhimpunan sebegitu...alahai..

6. Sekiranya mereka..ahli perhimpunan itu memerlukan perhatian..sememangnya mereka berjaya mendapat perhatian..malah mendapat perhatian dari akhbar luar negara...syabas la kerana ianya memberi kesan negatif sebegitu.

Ok..itu pandangan aku...sekarang aku nak memberi cadangan pada penganjur seandainya mereka mahu melakukan perhimpunan itu lagi..:

1. tolong sediakan bas utk semua yg akan menyertai perhimpunan ini tanpa menggunakan pengangkutan awam seperti LRT dan Komuter..kerana apabila berlaku perhimpunan...kesesakan yang berlaku memberi kesan kepada mereka yang tidak mahu masuk campur dalam hal sebegitu. kasihan la pada ibu-ibu mengandung, ibu yang bawa anak terkena tempias bila gunakan pengangkutan awam sewaktu perhimpunan berlaku.

2. bagi yang banyak merungut tentang sesuatu perkara yang berlaku di Malaysia tanah tumpah darahku ini...silalah isi borang utk berhijrah..cari negara yang dirasakan akan memberi kepuasan dari semua segi.

Pokok pangkalnya...sebagai manusia yang diberi akal dan fikiran yang waras..gunalah sebaik-baiknya untuk menilai dan mentafsir perkara ini kerana yang bijak tak semestinya pandai, yang bodoh tak semestinya tidak cerdik...renung-renungkanlah....

No comments:

Post a Comment

fayyadh...rindu mommy tiada berpenghujung

sejak fayyadh berada dirumah mama..di kampug..aku terlepas banyak moment pertama dia..dan tadi my sister..just sent me selipar pertama dia....