Saturday, May 12, 2012

budak minta derma:isu lama yang x selesai

salam...

selamat berhujung minggu semuanya...sementara nak refresh otak nak siapkan asignment, aku nak kongsi satu hal yang selama ini aku banyak perhatikan..
ok..pasal budak sekolah agama/budak dari rumah anak yatim n so on..mereka mengutip derma untuk sekolah/untuk asrama sambil jual kismis la, kalendar la...ok...semua itu seolah-olah tiada usaha dan langkah untuk membendung nye kerana aku merasakan semua budak budak yang buat perkara itu adalah kerana terpaksa kot..

semalam..aku makan di port biasa aku dan cik wan..sambil makan, sembang, tgk internet..suddenly ada seorang budak datang minta derma. Normally aku or cik wan akan angkat tangan dan itu tandanya tak mahu...mereka semua akan paham. Namun ada sesuatu di wajah budak ini yang buat aku rasakan terlalu kesian. Belum sempat aku nak ajak makan sama..dia sudah berlalu pergi ke meja yang lain. Rasa simpati mula menular....ingin aku bertanya padanya kenapa dia buat benda benda macam ni sedangkan umur seperti itu adalah untuk belajar, menikmati kehidupan sebagai seorang kanak kanak..aku tidak tahu manusia jenis apa yang menyuruh mereka mengutip derma begitu. silap silap..tak cukup kuota..tak leh makan. Terlihat di wajah mereka keletihan , mungkin makan mungkin tidak..

Bagi pendapat aku, tidak sepatutnya mereka di layan sebegitu. Masa mereka sekarang adalah untuk belajar, bukannya berjumpa orang dan minta derma. Bagi aku minta derma/mencari sumbangan adalah tanggungjawab pengurusan mereka..

Rasanya pihak yang berwajib perlu melaksanakan usaha yang berterusan untuk membendung perkara ini memandangkan mereka semua adalah generasi akan datang yang akan turut sama membangunkan negara. Bagi rumah anak anak yatim yang memang tiada sumber..septutnya perlu di bantu dan rasanya banyak lagi cara untuk dapatkan sumbangan dari orang ramai..tapi bukan dengan meminta sedekah/derma.

Semoga akan memberi kesedaran pada mereka ...insya allah


note: membayangkan sekiranya saudara mara sendiri berada di situasi tersebut....nauzubillah...




No comments:

Post a Comment

fayyadh...rindu mommy tiada berpenghujung

sejak fayyadh berada dirumah mama..di kampug..aku terlepas banyak moment pertama dia..dan tadi my sister..just sent me selipar pertama dia....