Let it go...n move on...

salam...

Dalam usaha mencari diri sendiri..aku menemui banyak kisah, banyak pengajaran hidup yang dapat aku kutip dan jadikan satu panduan dalam menerusi kehidupan ini. Mungkin bukan aku seorang, namun ramai lagi yang diluar sana..ada cinta yang sukar dilepaskan..dan pada aku..cinta aku pada ABIE..adalah sesungguhnya cinta yang sukar untuk aku lepaskan.

Sewaktu aku mengambil keputusan untuk menerima pinangan en.Tunang, aku terlebih dahulu berbual dengan abie..bertanyakan pendapatnya dan jelas sekali dia sedih dengan berita itu. Dia tidak berdaya untuk mempertahankan cinta kami walaupun sebenarnya dia dah berusaha memujuk ibunya untuk menerima cinta kami dan memberi kebenaran untuk berkahwin. Namun ianya tidak berhasil dan aku harus move on..meneruskan hidup tanpa menunggu cinta kami diakhiri dengan perkahwinan. Sayu bila membaca ayat - ayat di whatsapp..dan aku sendiri menangis..Dan ternyata sehingga sekarang aku masih berharapkan ada keajaiban ... aku dan dia dapat disatukan..namun itu semua hanyalah satu mimpi ..tiba masa..aku akan dikejutkan ..dan kembali ke alam realiti.

Memang kita akan mengharapkan orang yang kita cinta akan bersama dengan kita..namun apakan daya kita...kita leh merancang..tapi Allah tentukan ..dan..status aku sebagai tunangan orang ini pun bukanlah satu perkara yang pasti bahawa aku akan dapat memiliki dan dimiliki kerana ..perjalanan cinta kami jauh lagi..dan Allah akan memberi dugaan pada hambaNYA dalam pelbagai bentuk..sebab tu aku selalu ingatkan pada diri aku..dia bukan milik aku..dia milik Allah...!!!

Ada di kalangan kawan kawan..yang masih mengharapkan cinta..yang x pasti..dan aku turut merasa kesedihan mereka..namun ini pandangan aku..tentang perkara tersebut.Aku harap ianya tidak menyinggung perasaan mana mana pihak..dan andainya tersinggung..harap maafkan..

1. Perkara pertama yang perlu dibuat adalah let it go...lepaskan lelaki itu dari dalam hati..jangan lagi mengenangkan dan mengharapkan apa apa dari lelaki tersebut. Bagi aku..seandainya benar dia cintakan kita..dia sayangkan kita..pasti dia akan berusaha untuk kita..fight for our love (bak kata sis luna) dan seboleh-bolehnya..dia mahu kita jadi milik dia..bukan hanya membiarkan kita dibuai mimpi mimpi indah.

2. apabila kita kata..let go...maka stop stalker fb dia, stop mesej, stop call, dia..biar dia tertanya -Tanya kenapa kita x call..dengan cara ini..kita akan lihat..adakah dia benar benar care tentang kita. kalau seminggu or dua minggu dia tak hubungi kita...bermakna..kita bukanla seseorang yang penting dalam diri dia..

3. Apabila sudah let go..so..time to move on..lupakan dia..jangan lagi mengharapkan cinta dia..dan mula mencari cinta baru. Berkawan dengan ramai orang..be open minded..enjoy dengan life yang ada..penuhkan aktiviti yang melibatkan ramai orang..berani ...itu dinamakan usaha..

4. zaman sekarang..bukan zaman menanti je cinta yang hadir..kerana cinta perlu dicari..dan bukanlah zaman urtv..hantar pic ke ruangan kembang setaman dan menantikan sang arjuna menulis surat, menghulurkan perkenalan..NO..!!!! zaman sekarang..x salah kalau kita , perempuan mulakan dulu salam perkenalan. Kalau kita ada minat kat seseorang..apa salahnya kita approach dia..kalau x cuba kita tak tahu..mungkin sebenarnya dia pun suka kat kita..but then..kalau dia hanya anggap kawan..so..apa salahnya terima dia sebagai kawan..mana tahu dengan doa yang ikhlas dan tak berhenti...Allah makbulkan doa kita..dan dia akan suka dengan kita...

5. berdoa..itulah senjata utama kita, orang islam..berdoa bukannya sekadar menadah tangan..minta dengan Allah..namun kena ikhlas dan yakin bahawa apa yang berlaku adalah didalam kekuasaan Allah..berdoa semoga dapat lupakan dia yang tidak pernah menghargai cinta kita dan berdoa agar Allah pertemukan kita dengan lelaki yang diberkati dan direstui oleh Allah...Insya Allah

Aku sering berdoa..agar dipermudahkan segala urusan mereka..dan sekaligus..ia mengingatkan diri aku sendiri supaya sentiasa bersyukur dengan nikmat yang Allah telah berikan. Namun siapa kita untuk melawan takdir Allah.. andainya Allah berkehendakkan aku berpisah dengan en.Tunang..tanpa sempat kami berkahwin..aku terima dengan redha..dan aku tidak akan menyalahkan sesiapa bahkan aku bersyukur kerana Allah sayangkan aku...dengan memberi dugaan sebegitu...


pssssttt DUGAAN DAN UJIAN TANDA ALLAH SAYANGKAN KITA...

xoxo
rfa

Comments

  1. tak semua impian kita tu baik untuk kita.so semua serah pada Allah.ada jodoh ada la kan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

nilai sebuah perkahwinan : suami rogol isteri sendiri? kenapa dan mengapa?

Perempuan di mata lelaki

part 2: masih di plaza alam sentral...