Thursday, February 16, 2012

lebur rekod tak makan nasi gara-gara nasi beriani

16/2/2012


hari ini aku makan nasi beriani...OMK!! lebur rekod aku tak makan nasi...diet aku!!!


sejak enam bulan yang lalu..aku memang avoid nasi ..segala jenis nasi..termasuk nasi impit dan sewaktu dengannya. Ternyata..dengan cara itu, aku kehilangan 12 kg dalam tempoh itu..nampak cam lambat kan..tapi aku tetap berazam untuk tidak makan nasi selama 2 tahun, nak disiplinkan diri, minda .


menu diet aku..hahaha(kalau rasa x leh ikut jangan ikut ye)


pagi - dua keping roti gandum
          telur
          susu omega plus (kalau waktu cuti)
          teh o ais (waktu keje) cam tak logik je kann..
tengahari - bihun sup
                 air mineral (satu hari kena hbskan 1.5 liter. sng citer 1 botol sehari..)           
petang (ini optional)
              - biskut oat...
             - roti bakar
malam (makan sebelum kul 8 malam)
           - sup sayur +daging ayam*
           -susu omega plus
           - air mineral


*ini adalah menu harian yang akan aku buat..


dalam diet ni..yang paling tak best sekiranya skip waktu makan tengahari...n bawa ke petang..maka rasa lapar akan membawa ke malam dan pernah aku masak bihun sup kul 12 tghmalam sebab siangnya aku tak ambik lunch..tersangat la bahaya...


kenapa nak diet?
well dua perkara kenapa aku nak diet..pertama, nak kurus..sb badan aku rasanya dah obesiti dan ini membuatkan lutut tidak mampu menampung berat badan sekaligus akan membuatkan aku sakit lutut sehingga kan sukar untuk solat secara biasa serta nak kecikkan part part yang agak besar..sb tak selesa bila keluar berjalan..(muka perasan)..hahahaha.
kedua, aku nak disiplinkan minda agar mengikut tertib berdiet..mencabar minda untuk tidak ambik nasi..dan nak buktikan bahawa kalau tak ambik nasi..still ok...


persoalan sampai bila aku tidak akan ambik nasi.?
..sehingga aku mencapai berat ideal..yang sesuai dengan ketinggian aku..atau pun mungkin aku akan teruskan diet itu sampai bila bila. makan nasi (optional) apabila ada seperti kenduri ke, g ziarah umah orang ke..so aku akan ambik sikit la..(maybe dua sudu) hahahaha..


p/s: aku lupa nak bgitau..aku hanya diet makanan..tidak termasuk senaman..sebab tu berat badan lambat turun..dan tak leh tinggal ais batu...sb tu perut masih macam bigmac lagi..hahahaha..





No comments:

Post a Comment

fayyadh...rindu mommy tiada berpenghujung

sejak fayyadh berada dirumah mama..di kampug..aku terlepas banyak moment pertama dia..dan tadi my sister..just sent me selipar pertama dia....